Lokaal kopen en winkelen bezig aan opmars

Geschreven op 27 mei 2020

Sinds begin 2020 is onze wereld op zijn kop gezet door de coronapandemie. Dit heeft ook een nieuw bewustzijn aangewakkerd bij Belgen omtrent duurzaamheid en de lokale economie.

Lh Lokaal Header

Door de wereldwijde crisis, beginnen we na te denken over hoe we het zelf, lokaal, ook kunnen én zelfs beter doen. Onafhankelijk van verre, overzeese export. Niet onverwacht wierp dit gegeven de vorige maanden al duidelijk zijn vruchten af bij de lokale handelaars in dorpen en steden.

Meer dan ooit lieten we met zijn allen de grotere ketens links liggen en kozen we voor een vers brood van bij de dorpsbakker, vers fruit uit de fruitwinkel en een lekker stukje vlees bij de slager. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die aantonen dat het bewustzijn bij de consument bezig is aan een U-turn en lokaal kopen en winkelen aan een opmars. 

Dit heeft een nieuw bewustzijn aangewakkerd bij Belgen omtrent duurzaamheid en de lokale economie.

Authentiek en tastbaar

Ook de drang naar authentieke en tastbare zaken die lokaal gemaakt zijn, wordt steeds groter. Door met zijn allen veel meer dan ooit naar een scherm te staren, wordt shoppen in een fysieke winkel een veel intensere beleving dan online shoppen. Bij een fysieke zaak, kunnen we ruiken, voelen, smaken en krijgen we persoonlijke begeleiding bij onze zoektocht naar het perfecte artikel of object. De klantenervaring bij een fysieke winkel valt niet te rijmen met een online winkel. 

Lh Lokaal Kaartjes
Lh Lokaal Kaarsen
De klantenervaring bij een fysieke winkel valt niet te rijmen met een online winkel.

Impulsaankopen

Bij een webwinkel gaat de klant doorgaans specifiek op zoek naar een bepaald artikel, in een zekere kleur vorm of uitvoering. Bij fysiek winkelen, krijgt de consument een totaalervaring en meer impulsen waardoor ook snel enkele onvoorziene, “impulsaankopen” volgen… Een absolute troef van een fysieke winkel dus. 

Trek naar de stad

Een belangrijke trend die ervoor zorgt dat fysieke winkels aan een flinke opmars bezig zijn, zijn de  babyboomers die van het voorstedelijke, landelijke gebieden weer naar de stad trekken. Ze ruilen hun villa voor een appartement en kiezen voor winkelen in hun buurt. Voor hen blijven deze winkels ten slotte ook een belangrijke ontmoetingsplek. 

Winkels blijven een belangrijke ontmoetingsplek

Werken en winkelen in Zwevegem

Zwevegem sluit haast onzichtbaar aan bij Kortrijk waardoor deze randgemeente meedeint op het dynamisme van deze stad. Toch heeft Zwevegem een eigen karakter en dorpskern, met als grote pluspunt de rust en vergezichten op het platteland.  In Zwevegem heb je alles bij de hand en kan je genieten van het bruisende dorpscentrum.

Lh Lokaal Zwevegem
Lh Lokaal Zwevegem Site
Op Leanderhof is er 3000m² aan ruimte voor winkels, handel en diensten die een commerciële dynamiek brengt in deze nieuwe buurt.

Woonproject Leanderhof ligt pal in het centrum van Zwevegem en is een plaats voor verschillende generaties, voor iedereen die houdt van groen wonen op een steenworp van het centrum. Naast een kwalitatief woonaanbod biedt Leanderhof ook antwoord op ondernemers die op zoek zijn naar een modern pand om hun zaak in onder te brengen. 

Er is 3000m² aan modulaire ruimte voor winkels, handel en diensten die een commerciële dynamiek brengt in deze nieuwe buurt.

De mix aan generaties maakt het voor ondernemers interessant om hier een eigen zaak te openen. Je hebt klantzekerheid (bestaande populatie + 700 nieuwe bewoners) en bent lokaal verankerd in een gloednieuwe buurt. Bovendien is de ligging ideaal vlakbij het centrum en op een steenworp van belangrijke invalswegen. 

Heb je interesse om je eigen zaak te starten in deze nieuwe buurt in Zwevegem?

Neem vrijblijvend contact op met onze makelaars March en Ceusters voor een persoonlijke afspraak of meer informatie. 

Foto's: Yellow Sky